Holm logo

Holm Kommunikation

Kontakt
Kontakt

Hej, din browser er desværre uddateret

Vi kan se, at din browser ikke er opdateret i lang tid. Vi anbefaler, at du opdaterer den til Microsoft Edge eller downloader en ny herunder.
Kampagne
Digital

Memes tog kampen op mod fyrværkeriulykker

Kunde

Sikkerhedsstyrelsen

Opgave

Digital nytårskampagne målrettet unge mænd

01 Opgave

Digital kampagne

De unge mænd er stærkt repræsenterede i statistikkerne, når det gælder fyrværkeriulykker nytårsaften. Af de ca. 250 danskere, der hvert år kommer til skade med krudtet, er tre ud af fire mænd i alderen 15-35. Efter mange års kampagner med skræmmebilleder og løftede pegefingre, er de unge mænd blevet nærmest immune over for traditionelle kampagner.

Der var derfor behov for at gøre noget markant anderledes. Vi skulle på ny få deres opmærksomhed, opfordre dem til at tale med hinanden om fyrværkerisikkerhed og ramme dem i øjenhøjde.

02 Løsning

Målrettede memes

Sammen med Sikkerhedsstyrelsen udviklede vi en række memes, der inkorporerede vores budskab om at huske sikkerhedsbrillerne. Vi refererede til rappere, hiphop-kultur, fodboldklubber og andre popkulturelle fænomener i vores sikkerhedsbudskaber – og vigtigst af alt, så holdt vi os ikke tilbage, når det gjaldt om at pege fingre ad åndssvage trends.

For at holde samtalen kørende og for at vinde målgruppens tillid, havde vi stort fokus på community management. Vi var konstant til stede i kommentarfelterne, hvor vi ikke var for fine til at komme med et hurtigt, sarkastisk comeback og en grov (men kærlig) påmindelse om at bruge sikkerhedsbriller.


ResultateR


800.000
danskere så kampagnen – 15% af landets befolkning

40.000 gange blev indholdet delt, liket og kommenteret

4.500 nye følgere på Sikkerhedsstyrelsen  Facebookside

3 memes blev delt af Instagram-profilen Anders Hemmingsen, hvor de blev liket mere end 80.000 gange

Antallet af alvorlige fyrværkeriskader faldt med 10 pct. sammenlignet med året før

No items found.

Vil du høre mere?

Mads Keilberg Johansen

Digital chef
mkj@holm.dk
+45 24 60 88 85
Pil til højre

Mads er ansvarlig for vores digitale ydelser og rådgiver vores kunder om sociale medier, digital strategi og interessevaretagelse på tværs af brancher. Mads er uddannet cand.soc. i Politisk Kommunikation & Ledelse fra Copenhagen Business School. Han kommer senest fra en stilling som digital & politisk konsulent hos Geelmuyden Kiese og har tidligere arbejdet som social media-rådgiver for Ida Auken under folketingsvalget i 2015 og som konsulent hos PR-bureauet Effector. Han driver desuden bloggen KeilbergChristiansen.dk.

portefølje

Se vores andre cases

Hvordan kan vi
hjælpe dig?

Pil til højre
Kontakt
Kontakt