01 Opgave
En ægte nytårsbanger
Langt de fleste fyrværkeriskader kan helt undgås ved blot at huske sikkerhedsbriller og holde afstand til fyrværkeriet.
I 2020 ønskede Sikkerhedsstyrelsen at lave en adfærdskampagne, der kunne påvirke den mest udsatte målgruppe – unge mænd mellem 15-25 år – til at passe bedre på sig selv.
Men hvordan trænger en offentlig myndighed igennem og formidler budskaber om fyrværkerisikkerhed til en målgruppe, der har alt andet end sikkerhedsbriller i hovedet, men derimod både krudt i røven og i hånden nytårsaften?
02 Løsning
Kreativt collab om musikvideo
Vi gik sammen med den-i-målgruppen-populære YouTube-duo Jesu Brødre om at producere en sang og musikvideo, som kunne få Sikkerhedsstyrelsen(s budskaber) helt ind til nytårsfesten og så tæt som muligt på det tidspunkt, hvor drengene ville stå med fyrværkeriet i hånden.
Sangen handler om, hvor slemt det kan gå, hvis man ikke passer på – og for at øge chancen for at skabe en viral kampagne – fik vi den folkekære skuespiller Niels Olsen med på konceptet – og Infernal-stjernen Lina Rafn, to ukendte Soundcloud-rappere Shambs og Klam Vandmand samt TikTokkeren, Jens05.
Vi udviklede et sideløbende kampagnespor med en række memes, der tapper ind i den ungdomskultur, som sangen også er en del af. Over de sidste to år har Sikkerhedsstyrelsen opnået en særlig status blandt unge mænd ved netop at udvikle memes op til nytårsaften. Vi ønskede at bygge videre på den gode relation og kunne samtidig via memes drive yderligere trafik til musikvideoen, som var kampagnens hero content.