Holm logo

Holm Kommunikation

Kontakt
Kontakt

Hej, din browser er desværre uddateret

Vi kan se, at din browser ikke er opdateret i lang tid. Vi anbefaler, at du opdaterer den til Microsoft Edge eller downloader en ny herunder.
PR
Relancering

Tuborgs Gyldne Dame smed bakken og blev en del af festen

Kunde

Carlsberg/Tuborg

Opgave

Opdatering af design og kernefortælling for Guld Tuborg samt lancering af ny variant

01 Opgave

Carlsberg og Tuborg kom til os med et ønske om at opdatere deres folkekære øl Guld Tuborg, hvilket blandt andet indebar en opdatering af etiketten med den ikoniske kvinde-silhuet, som bærer en bakke. Målet for dem var at sikre, at Guld Tuborg forblev relevant for nuværende og kommende generationer. Guld Tuborg - i folkemunde ‘Den Gyldne Dame’ - skulle være en øl, man valgte aktivt til, når man stod foran køledisken eller i baren. Det skulle være en øl, der forsikrede publikum om, at i aften blev en god aften. 

Et ønsket resultat var en repositionering af Guld Tuborg som overordnet brand med henblik på at øge kendskabet blandt målgruppen 18-25 år. I forlængelse heraf ønskede Carlsberg en succesfuld lancering af den nye smagsvariant, Guld Tuborg Passionsfrugt. 

Men hvordan opdaterer man et brand, som er kendt og elsket i alle dele af Danmark uden at miste lige præcis dét, der gør det unikt? Kan man opdatere Gulddamen og tiltrække en ny demografi - uden at tabe den eksisterende på gulvet?


02 Løsning

Vi ønskede at afdække, hvordan Guld Tuborg som brand blev opfattet. Derfor tog vi indledningsvist udgangspunkt i en omfattende forbrugertest af Guld Tuborg som brand, hvis resultater vi ønskede at vende med de ypperste eksperter på området. Resten af processen foregik derfor i tæt dialog med en række meningsdannere og organisationer, som alle beskæftiger sig med køn og ligestilling. Sammen oplevede Holm og Carlsberg en læringskurve, som gjorde os klogere på retningen for Guld Tuborg generelt og gav os indsigt i, hvordan designet skulle se ud på den opdaterede etiket. 

Den nye smagsvariant med passionsfrugt blev lanceret på den elektroniske musikfestival Karrusel og skater-konkurrencen Copenhagen Open. Vi inviterede en række influencere, som alle tog del i lanceringen og festen. 

Gennem en mobilisering af netværk og udveksling af viden og synspunkter sikrede vi, at intet i opdateringen og lanceringen blev overladt til tilfældighederne. Det resulterede i den opdaterede udgave af Guld Tuborg Pilsner og Guld Tuborg Passionsfrugt. Øl, som emmer af modernitet, når du møder den på hylderne og i barerne. Hele Danmarks Gyldne Dame bærer ikke længere en bakke. Hun har selv knappet en øl op og er klar til at tage del i en aften, man ikke glemmer lige foreløbig. 



ResultateR

En relancering med nyhedsværdi, der ramte midt i tidsånden og førte til breaking-bjælker på forsiden af Ekstra Bladet og push-notifikationer fra TV2

Omfattende mediedækning med indslag på landsdækkende TV i Aftenshowet og Go’ Aften Live samt på P1 og P4

Over 30 klip i nationale print- og web-medier

Mobilisering og etablering af et netværk på tværs af den danske medie- og NGO-verden

Akkumuleret daglig reach på 9.699.686 brugere

No items found.

Vil du høre mere?

Mads Keilberg Johansen

Partner & Digital chef
mkj@holm.dk
+45 24 60 88 85
Pil til højre

Mads er ansvarlig for vores digitale ydelser og rådgiver vores kunder om sociale medier, digital strategi og interessevaretagelse på tværs af brancher. Mads er uddannet cand.soc. i Politisk Kommunikation & Ledelse fra Copenhagen Business School. Han kommer senest fra en stilling som digital & politisk konsulent hos Geelmuyden Kiese og har tidligere arbejdet som social media-rådgiver for Ida Auken under folketingsvalget i 2015 og som konsulent hos PR-bureauet Effector. Han driver desuden bloggen KeilbergChristiansen.dk.

portefølje

Se vores andre cases

Hvordan kan vi
hjælpe dig?

Pil til højre
Kontakt
Kontakt