Holm logo

Holm Kommunikation

Kontakt
Kontakt

Hej, din browser er desværre uddateret

Vi kan se, at din browser ikke er opdateret i lang tid. Vi anbefaler, at du opdaterer den til Microsoft Edge eller downloader en ny herunder.
Virksomhed
TikTok

Sådan markedsfører du din virksomhed på Tiktok

Skal vi tro brugerne, er TikTok kommet for at blive. 

I hvert fald har appen, der blev lanceret i 2017, i dag over 600 millioner aktive brugere om måneden, og flere og flere virksomheder får også øjnene op for platformen. Herhjemme har brands som Matas, Joe and the Juice og Universal Music forsøgt sig med markedsføring på appen.

Fang generation Z-brugerne med TikTok

Selvom vi ikke har officiel data fra TikToks side, så kan vi observere, at den danske brugerflade på platformen er stærkt stigende. Ifølge DR Medieforskning fra 2020 benytter 30% af de 15-24-årige TikTok ugentligt, og 41% af de 9-14-årige bruger det dagligt. Ifølge en anden undersøgelse på SDU fra 2020 så brugte 58% af de adspurgte gymnasieelever med en gennemsnitsalder på 17,7 år TikTok. Dermed kan vi se, at TikTok har godt fat i de unge brugere fra generation Z (1995-2020).

Fremover kommer vi altså med sikkerhed til at se meget mere til det sociale medie, der giver mulighed for at lave korte videoer med lyd og en varighed i op til et minut.

Herhjemme får flere og flere virksomheder som nævnt også øjnene op for TikTok, og det er der god grund til, fortæller Mette Skammeritz, konceptudvikler hos Holm Kommunikation.

Følg hendes tre gode råd herunder og kom godt i gang med marketing og branding på TikTok:

  • Vær en del af samskabelses-kulturen:

TikTok lever i høj grad på en byg-videre-kultur. Det gør de til dels, fordi der er en del værktøjer tilgængelige på platformen, der tillader det. Du kan bl.a. lave duetter eller bruge andre menneskers lyd til dine videoer. 

Her udfordrer brugerne hinanden i såkaldte challenges som fx. dansekoreografier eller til at fortælle en historie. I stedet for selv at opfinde den dybe tallerken kan du altså som brand også hoppe med på den seneste trend på platformen. Allerbedst er det naturligvis, hvis I som virksomhed selv kan sætte gang i en ny challenge.


  • Vis en anden side af din virksomhed:

På TikTok er tingene ikke så poleret. Modsat mange andre sociale medier lægger platformen ikke op til, at du præsenterer særligt iscenesat eller poleret indhold. Davideoerne afspilles i højformat, inviteresbrugerne til at filme al indhold håndholdt. Det giver et andet og meget mere personligt udtryk, der afspejler platformens popularitet. 

Det har f.eks. amerikanske The Washington Post opdaget. Avisen, der har seriøse journalistiske rødder inden for politiske nyheder i USA, forventes måske at gå benhårdt til dagens nyheder, men i stedet bruger avisen TikTok til at servere dagens nyheder på en måske lidt mere fjollet måde men stadig meget informativ. Det giver de unge en relation til avisen og dermed en mulighed for at tilvælge den, når de engang bliver voksne. Avisen, der ellers er kendt for sin dybdegående graver-journalistik, har hyret en gut, der næsten udelukkende laver videoer til TikTok. Det er blevet så stor en succes, at han nu har fået lov til at udvide sit team med flere personer til at producere indhold til platformen.

  • Kør native indhold:

Den vigtigste pointe er nok, at du ikke bare kan versionere indhold fra Instagram og Facebook til TikTok. Du kan ikke bare croppe en video, der plejede at være bredformat til højformat og så lægge den på TikTok. Folk vil se indhold lavet specifikt til platformen. Hvis der skal være grafik eller tekst, så skal det laves gennem redigeringsværktøjerne i appen. Benyt dig af det store lydbibliotek, der er i appen. Se hvad folk taler om for tiden og tap ind i de emner. Svar med video på folks kommentarer. Engagér dig med de brugere, der kommenterer og vis, at du som brand er til rådighed og aktiv. 

No items found.

Vil du høre mere?

Mette Skammeritz

Konceptudvikler
ms@holm.dk
+45 24 67 06 61
Pil til højre

Mette er kreativ konceptudvikler og hjælper vores kunder med at udvikle koncepter og kreativ kommunikation på diverse medieplatforme. Desuden bistår Mette med enhver form for grafisk arbejde. Mette har en bachelor i Visuel kommunikation herunder fokus på Kreativ kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har tidligere arbejdet hos Egmont, MediaCom og Brandhouse.

Mads Keilberg Johansen

Partner & Digital chef
mkj@holm.dk
+45 24 60 88 85
Pil til højre

Mads er ansvarlig for vores digitale ydelser og rådgiver vores kunder om sociale medier, digital strategi og interessevaretagelse på tværs af brancher. Mads er uddannet cand.soc. i Politisk Kommunikation & Ledelse fra Copenhagen Business School. Han kommer senest fra en stilling som digital & politisk konsulent hos Geelmuyden Kiese og har tidligere arbejdet som social media-rådgiver for Ida Auken under folketingsvalget i 2015 og som konsulent hos PR-bureauet Effector. Han driver desuden bloggen KeilbergChristiansen.dk.

Seneste opdatering

Læs flere nyheder