Holm logo

Holm Kommunikation

Kontakt
Kontakt

Hej, din browser er desværre uddateret

Vi kan se, at din browser ikke er opdateret i lang tid. Vi anbefaler, at du opdaterer den til Microsoft Edge eller downloader en ny herunder.
Virksomhed
Digital lobbyisme

Moderne lobbyisme er også digital

Af Mads Keilberg Johansen, partner og digital chef, og Thorstein Theilgaard, public affairs chef

Hvis du vil have politisk indflydelse handler det om at være til stede, der hvor politikerne færdes. Så enkelt og svært kan lobbyisme på én og samme tid beskrives. Den gode nyhed er, at det nu om dage betyder, at lobbyisme ikke alene foregår på Christiansborg, hvor de færreste af os alligevel har mulighed for at opholde os fra morgen til aften. 

Synlighed er hård valuta for enhver politiker, og de sociale medier har betydet helt nye muligheder for synligheden. Det er i kort form årsagen til, at vores politikere på Borgen er på de sociale medier i tide og utide, ligesom ethvert parti med respekt for sig selv har en større eller mindre hær af SoMe-medarbejdere.

Politikernes massive tilstedeværelse på de sociale medier giver derfor også muligheder og måder at skabe lydhørhed hos en eller flere politikere for en given sag. Vel at mærke for de aktører, der formår at udnytte potentialet for at fremme deres sag digitalt. Det er der nogen aktører, der er ret sublime til, men i vores optik er det overraskende få, når det kommer til stykket.

Partner og digital chef, Mads Keilberg Johansen, og public affairs chef, Thorstein Theilgaard, løfter her lidt af sløret for, hvordan den moderne lobbyist med fordel kan udnytte digitale kanaler til at fremme sin sag:

  1. Du kan godt lave digital lobbyisme - uden en forkromet kampagne

Virksomheder og organisationer rådgives ofte om, at det er nødvendigt at pakke lobbyismen ind i en digital og tværmediel kampagne, hvis man skal gøre sig nogen forhåbninger om succes. 

I vores optik er det ikke nødvendigvis rigtigt - det står og falder helt og aldeles med det konkrete formål. Succesen står og falder snarere med, hvorvidt man, som lobbyist, forstår den politiske timing, formår at skære sit budskab til og understøtte det med konkret viden og fakta. 

  1. Digital lobbyisme kan ikke stå alene

Digital lobbyisme skal ses som et supplement ift. de mere klassiske værktøjer i form af fx møder med politikere. Vi kender ikke til tilfælde, hvor en virksomhed eller organisation er kommet helt i mål alene med en digital indsats, men indsatsen kan være med til gøre vejen kortere.

  1. Digital lobbyisme kan være en (gen)vej til at etablere en politisk relation 

Det er langt fra alle virksomheder og organisationer, der har opbygget relationer til de relevante politikere. De sociale medier kan med fordel tænkes ind i et sådant arbejde, det gælder ikke mindst Twitter, hvor man adresserer en eller flere politikere direkte.

  1. Sociale medier er (fortsat) en fødekæde nyhedsmæssigt

Rygterne om enkelte sociale mediers død er stærkt overdrevne, når det handler om digital lobbyisme og mulighederne for at sætte en sag på dagsordenen. Hvis du er i tvivl, så prøv at lægge mærke til, hvor mange gange på en uge, at landets medier citerer politikere eller andre aktøreres udtalelser m.v. med afsæt i de sociale medier.

No items found.

Vil du høre mere?

Mads Keilberg Johansen

Partner & Digital chef
mkj@holm.dk
+45 24 60 88 85
Pil til højre

Mads er ansvarlig for vores digitale ydelser og rådgiver vores kunder om sociale medier, digital strategi og interessevaretagelse på tværs af brancher. Mads er uddannet cand.soc. i Politisk Kommunikation & Ledelse fra Copenhagen Business School. Han kommer senest fra en stilling som digital & politisk konsulent hos Geelmuyden Kiese og har tidligere arbejdet som social media-rådgiver for Ida Auken under folketingsvalget i 2015 og som konsulent hos PR-bureauet Effector. Han driver desuden bloggen KeilbergChristiansen.dk.

Thorstein Theilgaard

Public affairs chef
tt@holm.dk
+45 21 24 11 91
Pil til højre

Thorstein er public affairs chef i Holm Kommunikation og rådgiver vores kunder om, hvordan de kan få lydhørhed hos politikere og indflydelse på den politiske proces. Thorstein har en fortid som medlem af Folketinget for SF og har senest været generalsekretær i Bedre Psykiatri. Han har derfor et indgående kendskab til den politiske proces og et stort tværpolitisk netværk på bl.a. Christiansborg. Thorstein har en stor indsigt i hele sundhedsområdet; ligesom han generelt er opdateret på de fleste samfundsdebatter. Han er uddannet cand.scient.pol. fra Københavns Universitet.

Seneste opdatering

Læs flere nyheder