01 Opgave
Fokus på ID-kultur
Hver tredje ung under 18 år har snydt med ID eller løjet om sin alder. Og blandt dem, der vurderer folks alder, er 8 pct. blevet truet og 2 pct. udsat for fysisk vold.
Danske Spil, Tobaksproducenterne, Salling Group og COOP ønskede mere fokus på ID-kultur i Danmark og at gøre både normalt og acceptabelt at spørge og blive spurgt om ID.
Virksomhederne ønskede også at få flere unge til at bruge Smart ID-appen – et digitalt alternativ til det fysiske ID.
02 Løsning
Kreative snydetricks
Vi gennemførte fokusgrupper med de unge og butiksekspedienter og kortlagde de mest kreative måder at snyde med ID eller lyve om alder. Det omsatte vi til humoristiske film, som blev delt på Facebook og Instagram målrettet de unge.
Vi udviklede også materialer til kiosker og supermarkeder og gennemførte en national befolkningsundersøgelse. Resultaterne blev brugt i den direkte dialog med politikere og beslutningstagere og dannede grundlaget for presseindsatsen.