Holm Kommunikation

Kontakt
Kontakt

Hej, din browser er desværre uddateret

Vi kan se, at din browser ikke er opdateret i lang tid. Vi anbefaler, at du opdaterer den til Microsoft Edge eller downloader en ny herunder.
Kommunikation
Digital kampagne

Danmarks vildeste collab

Kunde

Sikkerhedsstyrelsen

Opgave

Fyrværkerikampagne rettet mod unge mænd mellem 15-25 år

01 Opgave

En ægte nytårsbanger

Langt de fleste fyrværkeriskader kan helt undgås ved blot at huske sikkerhedsbriller og holde afstand til fyrværkeriet.

I 2020 ønskede Sikkerhedsstyrelsen at lave en kampagne, der kunne påvirke den mest udsatte målgruppe – unge mænd mellem 15-25 år – til at passe bedre på sig selv.

Men hvordan trænger en offentlig myndighed igennem og formidler budskaber om fyrværkerisikkerhed til en målgruppe, der har alt andet end sikkerhedsbriller i hovedet, men derimod både krudt i røven og i hånden nytårsaften?

02 Løsning

Kreativt collab om musikvideo

Vi gik sammen med den-i-målgruppen-populære YouTube-duo Jesu Brødre om at producere en sang og musikvideo, som kunne få Sikkerhedsstyrelsen(s budskaber) helt ind til nytårsfesten og så tæt som muligt på det tidspunkt, hvor drengene ville stå med fyrværkeriet i hånden.

Sangen handler om, hvor slemt det kan gå, hvis man ikke passer på – og for at øge chancen for at skabe en viral kampagne – fik vi den folkekære skuespiller Niels Olsen med på konceptet – og Infernal-stjernen Lina Rafn, to ukendte Soundcloud-rappere Shambs og Klam Vandmand samt TikTokkeren, Jens05. 


Vi udviklede et sideløbende kampagnespor med en række memes, der tapper ind i den ungdomskultur, som sangen også er en del af. Over de sidste to år har Sikkerhedsstyrelsen opnået en særlig status blandt unge mænd ved netop at udvikle memes op til nytårsaften. Vi ønskede at bygge videre på den gode relation og kunne samtidig via memes drive yderligere trafik til musikvideoen, som var kampagnens hero content.


ResultateR

2.800.000 afspilninger på YouTube, Spotify og Facebook - langt de fleste helt organiske

 

600.000 afspilninger på Spotify og #26 på “Danmark Top 50”-listen.

25.000 tilføjelser på Spotify-playlister herunder flere af Spotifys populære lister som "New Music Friday Denmark", "Ja dak" og "Dakke Dak Ja Dak". 


78.000 likes, reaktioner, kommentarer og delinger på hhv. musikvideo og memes på tværs af kanaler

400 videoer på TikTok med lyden fra “Nytår igen”, hvor brugerne danser koreografien fra musikvideoen.

Kampagnens memes blev delt organisk af store meme-profiler på Instagram bl.a. Anders Hemmingsen samt debatteret livligt på Reddit.

Bred pressedækning bl.a. i landsdækkende medier som BT, TV2, DR, Go’ Morgen Danmark og Aftenshowet.

Og vigtigst af alt: Antallet af fyrværkeriskader var det laveste i mere end 25 år.

No items found.

Vil du høre mere?

Mads Keilberg Johansen

Digital chef
mkj@holm.dk
+45 24 60 88 85

Mads er ansvarlig for vores digitale ydelser og rådgiver vores kunder om sociale medier, digital strategi og interessevaretagelse på tværs af brancher. Mads er uddannet cand.soc. i Politisk Kommunikation & Ledelse fra Copenhagen Business School. Han kommer senest fra en stilling som digital & politisk konsulent hos Geelmuyden Kiese og har tidligere arbejdet som social media-rådgiver for Ida Auken under folketingsvalget i 2015 og som konsulent hos PR-bureauet Effector. Han driver desuden bloggen KeilbergChristiansen.dk.

portefølje

Se vores andre cases

Hvordan kan vi
hjælpe dig?

Kontakt
Kontakt