01 Opgave
Receptpligtigt produkt
Medicinalvirksomheden Meda ønskede at øge salget af sin nye receptpligtige allergimedicin. Der er stor konkurrence inden for netop allergimedicin, og der findes mange typer af behandling - også i håndkøb. Men fordi produktet er receptpligtigt, er det kun tilladt at markedsføre det over for sundhedsfagligt personale som fx de praktiserende læger.
Lægerne er således gatekeepere for produktet – og det er en udfordring, fordi mange allergikere slet ikke opsøger deres læge for at få hjælp til deres allergisymptomer.
02 Løsning
Baseret på fokusgrupper
Vi udviklede en kampagne med et klart budskab: danske allergikere bliver ikke optimalt behandlet for deres allergi.
I samarbejde med en praktiserende læge udviklede vi en onlinetest, hvor allergikere kunne teste, om de var optimalt behandlet. Kampagnens call to action var, at allergikere, der ikke er optimalt behandlet, bør søge læge.
Kampagnen omfattede PR-aktiviteter henvendt til hhv. den brede befolkning og et direct marketing-kit til lægerne, som via et nyhedsbrev fik information om kampagnen og herigennem mulighed for at modtage informative postkort til deres venteværelse.
Bannerannoncer målrettet hhv. den brede befolkning og lægerne støttede op omkring trafikken til de to hjemmesider. Et samarbejde med Radio100 satte i en uge fokus på manglende behandling af allergi og på testen på allergiguiden.dk. Endvidere udviklede vi en række advertorials om utilstrækkelig behandling af allergi, som blev trykt i Dagens Medicin.