Holm Kommunikation A/S

Dansk English

Bookmark and Share
 

Kampen om de liberale budskaber

Af Maria Vilhardt, direktør i Holm Kommunikation

SF’s udmelding om, at færre skal betale topskat, havde knap nået at ramme avisernes forsider, før Liberal Alliances skatteordfører Ole Birk Olesen klappede højlydt i hænderne og glædede sig over de liberale toner. Men spørgsmålet er, om det mon i virkeligheden er så gavnligt for Liberal Alliance, når selv partierne på venstrefløjen bekender sig til nogle af partiets mærkesager som fx lavere beskatning?

Der er sket meget, siden Liberal Alliance kom til verden i 2007. Siden Gitte Seeberg, Naser Khader og Anders Samuelsen i 2007 sagde ”nok er nok” og stiftede dét, der dengang hed Ny Alliance, har partiet skiftet fokus fra at handle om et opgør med blokpolitikken og Dansk Folkepartis indflydelse til i stedet at være centreret om liberale kerneværdier. Med Anders Samuelsen ved roret er Liberal Alliance blevet relanceret  som ”Danmarks eneste liberale parti”, og lige netop dén vare har mange af særligt Venstres, De Konservatives og De Radikales vælgere sukket efter. 

Som en konsekvens heraf er partiet strøget op i meningsmålingerne gennem de senere år. Det er lidt af en bemærkelsesværdig bedrift, når man tænker på, hvad partiet forinden havde haft af skandaler og personsager (Lars Kolinds forslag om skatten på Fyn er stadig kuriøs at nævne, og læg dertil balladen om Jørgen Poulsens betalte orlov, skænderierne om Naser Khaders håndværkere for ikke at nævne de langvarige mediestorme i kølvandet på Gitte Seebergs, Malou Aamunds, Jørgen Poulsens og Naser Khaders exit fra partiet).

Trods disse mange skandaler er partiet gået fra en situation, hvor kommentatorerne kappedes om, hvor mange gamle hatte de ville æde, hvis Liberal Alliance kom over spærregrænsen ved næste valg, til en situation, hvor de er i Folketinget med ni mandater, har et voksende partiapparat og flotte meningsmålinger. Faktum er, at Liberal Alliance ikke blot har overlevet, men i dag faktisk er mere levende end nogensinde. Denne meget bemærkelsesværdige fremgang er der mange årsager til, men særligt to er værd at kreditere. Den ene er Anders Samuelsens formandskab. Den anden er partiets kommunikationsplatform, som mange andre – både politiske partier, men for den sags skyld også offentlige og private virksomheder – kunne lære meget af.

Ser vi først på Anders Samuelsen, så har han i modsætning til mange af Borgens andre partiformænd som fx Villy Søvndal, Johanne Schmidt-Nielsen og for den sags skyld sin egen forgænger Naser Khader aldrig været nogen egentlig medie-darling. Jovist bliver der skrevet om ham, men han er aldrig blevet dyrket eller sat op på en piedestal på samme måde som nogle af sine kolleger. Det til trods for, at han med Liberal Alliances markante fremgang står i spidsen for en politisk bedrift, der indskriver sig  i historiebøgerne.

Med Anders Samuelsen som formand er Liberal Alliance blevet markedsført som ”Danmarks eneste liberale parti”, og det er ikke blot et tomt slogan for Liberal Alliance. Det er en position, der sætter rammerne for al kommunikation, der udgår fra partiet, og inden for denne position har partiet fire mærkesager, som mange af os efterhånden kender. Vi er eksempelvis ikke i tvivl om, at Liberal Alliance ønsker at sænke skatten og sætte gang i væksten, for det kan vi høre, hver gang Anders Samuelsen og hans kolleger fra folketingsgruppen interviewes, og det kan vi læse i de store helsides annoncekampagner i dagbladene betalt af Saxo Bank m.fl.

Liberal Alliance er imidlertid ikke alene om at fremføre liberale synspunkter. Venstre og De Konservative er efter regeringsskiftet blevet mere markante i deres udmeldinger, og selv De Radikale, Socialdemokraterne og nu endda også SF er kommet på banen med budskaber om lavere skat. Liberal Alliance har fået kamp til stregen om deres position som Danmarks liberale parti, og det sidste halve år er partiets ellers konstante fremgang stagneret, og de er endda begyndt at gå en smule tilbage i nogle af meningsmålingerne. Spørgsmålet er således, hvad de næste år vil bringe for partiet. Vil tilbagegangen fortsætte, eller vil Liberal Alliance nå deres meget ambitiøse målsætning om at fordoble antallet af mandater?

Svaret på spørgsmålet ligger formentlig et sted mellem de to yderpoler. Hvis Liberal Alliance vil fastholde positionen som Danmarks liberale parti, så kræver det, at de fortsætter deres aggressive taktik med at distancere sig fra de øvrige partier, særligt Venstre og De Konservative. De er nødt til at gøre det klart for vælgerne, hvad de kan tilbyde, som de to øvrige partier på højrefløjen ikke har.

Skal de yderligere nå målsætningen om at blive et egentligt folkeparti med 18 mandater i Folketinget, så skal de imidlertid også gå efter andre vælgere end Venstres og De Konservatives. Det betyder, at Liberal Alliance står foran en utrolig svær balanceøvelse, hvor de er nødt til at tilpasse deres position, så de kan få nye medlemmer uden at miste de eksisterende. Og her kan man godt spekulere over, om positionen mon er spændstig nok til, at den kan passes til uden at miste den kant, der i dag appellerer til de liberale vælgere.

Mit gæt er, at Liberal Alliance fortsat vil have god grund til at fejre deres næste valg. Men hvis de når målsætningen om 18 mandater, så er der nok igen en politisk kommentator eller to, som kommer til at æde sin gamle hat … 

Sender din bedømmelse...
1 2 3 4 5
Bedømmelse: 2.5 af 5. 139 stemmer.
Bedøm denne nyhed ved at klikke på stjernerne.

HOLM KOMMUNIKATION +45 33 93 23 33

TYPO3 CMS